گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: سرانجام شکایت اهالی موسیقی در مورد اجاره سنگین سالن‌های موسیقی گوش شنوایی پیدا کرد و شهرداری تهران به‌منظور ارتقای فرهنگ موسیقی سنتی ایرانی، تخفیف 20درصدی را برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی سنتی در برج میلاد تهران در نظر گرفت.

در پایگاه خبری برج میلاد تهران نوشته شده‌است که در جلسه هیأت‌مدیره برج، به ریاست دکتر سید محمدهادی ایازی با این پیشنهاد به‌منظور ارتقای فرهنگ موسیقی سنتی ایران و تغییر در ذائقه مردم موافقت شده‌است. رحیم مطهرنژاد، مدیرعامل شرکت برج میلاد تهران با اعلام این خبر به جلسه مدیران مجموعه برج میلاد تهران با مدیران موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: در این جلسه موضوع تخفیف 20 درصدی سالن همایش‌های برج میلاد مطرح شد و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح نیز استقبال کردند.

گرانی بلیت، کاهش مخاطب

گرچه پیش از این تمام هنرمندان موسیقی از گرانی اجاره سالن‌ها گفته بودند اما قرعه این تخفیف به نام‌ گروه کامکارها در عید فطر افتاد. به گفته مطهرنژاد با اجرای این طرح قطعاً مخاطبان موسیقی سنتی ایرانی که هم‌اکنون بسیار کاهش یافته است، بیشتر از گذشته خواهد شد.

این نکته‌ای است که حسین توتونچیان، برگزار‌کننده کنسرت هم به آن اشاره دارد:«در مقایسه با کنسرت‌های موسیقی پاپ، کنسرت‌های موسیقی سنتی از مخاطبان کمتری برخوردارند؛ به همین دلیل برگزار‌کنندگان کمتر به سمت موسیقی سنتی می‌روند، چرا که این کنسرت‌ها یا بدون سود برگزار می‌شود و یا با ضرر. این تخفیف امتیاز خوبی برای برگزاری این کنسرت‌هاست.»

تخفیف سالن، تخفیف بلیت

توتونچیان معتقد است که این تخفیف ایجاد رغبت برای برگزاری کنسرت را به همراه خواهد داشت. اما آیا این تخفیف در کاهش قیمت بلیت برای شهروندان هم لحاظ خواهد شد؟ آیا برای جذب بیشتر شنوندگان موسیقی سنتی‌ درنظر گرفته شده‌است یا برگ برنده‌ای برای برگزارکنندگان کنسرت موسیقی خواهد بود؟

مدیرعامل شرکت برج میلاد تهران در این مورد با اشاره به جلسه مدیران مجموعه برج میلاد با وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی اعلام کرد: «این تخفیف، تنها نباید منجر به افزایش سود برگزارکننده‌ها شود و این کاهش قیمت قطعاً می‌تواند تاثیر مستقیمی در قیمت بلیت‌ها برای شهروندان داشته باشد.»

او پیگیری کاهش قیمت بلیت را مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: مدیران این وزارتخانه در حال تدوین سیاستی مبنی بر کاهش قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی هستند. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد به برگزاری کنسرت برمی‌گردد که هزینه‌های آن تنها به اجاره بالای سالن منحصر نمی‌شود.

توتونچیان با اشاره به همکاری خوب شهرداری تهران دراین باره گفت: «آیا این 20درصد تخفیف، صدابرداری، نور، آگهی‌ها، دستمزد نوازنده‌ها و موارد دیگر را هم شامل می‌شود؟ برای تخفیف بلیت نباید به یک المان توجه داشت. قطعا این موضوع روی بلیت تاثیر خواهد گذاشت اما این تخفیف 20درصدی صرفا روی بلیت تاثیر نخواهد گذاشت.»

البته شاید برای رسیدن به قیمت مطلوب بلیت، قیمتی که همه اقشار بتوانند از کنسرت‌ها دیدن کنند و رفتن به کنسرت منوط به قشر خاصی نشود نیاز به حمایت‌های دیگر است؛ شاید همان حمایتی که مطهرنژاد پیشنهاد داده‌است:«حضور بخش خصوصی و دست‌اندرکاران اقتصادی، برای سرمایه‌گذاری در برگزاری کنسرت‌ها قطعاً می‌تواند راهکار و توجیه اقتصادی مناسبی برای ارتقای فرهنگ به‌ویژه فرهنگ موسیقایی کشور باشد.»

کد خبر 115602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز